Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 18. jun 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Regulering av pensjonar i 2026 og inntektstilhøve for pensjonistar (Innst. 451 S (2025–2026), jf. Meld. St. 10 (2025–2026))
Innlegget
Norge er et godt land å leve i for de aller fleste av oss. Vi har en befolkning som lever stadig lenger, og flere av de årene er gode år. Velferdssamfunnet vårt gir alle tilgang til viktige velferdstjenester, helsetjenester og bistand i mange livssituasjoner, også den dagen vi blir pensjonister. Samtidig må vi anerkjenne at altfor mange pensjonister i dag lever med en økonomi som ikke dekker det helt grunnleggende vi trenger for å leve et godt liv. Minstepensjonen er for lav. I Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2026 ble det foreslått en økning av minstepensjonen på 10 000 kr fra 1. mai. Det følger vi opp i revidert nasjonalbudsjett, som behandles i morgen. Samtidig vil Fremskrittspartiet ha makspris på strøm og halvere matmomsen. Det ville veldig mange av de pensjonistene merket direkte på sin egen bunnlinje. Fremskrittspartiet var imot pensjonsreformen som Arbeiderpartiet var arkitekten bak, og som ble vedtatt etter forslag fra Stoltenberg-regjeringen i 2011. En av grunnene til det var at pensjon ble underregulert med den reformen, sammenlignet med reguleringen av lønn. Det førte til at pensjonistene sakket akterut hvert eneste år. Det mente Fremskrittspartiet var dypt urettferdig. I 2020 gikk FrP sammen med SV for å danne et pensjonsforlik. Sammen med SV tok Fremskrittspartiet initiativ til – og fikk flertall for – å fjerne underreguleringen på 0,75 pst. Det gjør at når pensjon nå reguleres, har pensjonister et langt bedre utgangspunkt. En annen årsak til at pensjonene går opp i år, er at det ble regnet feil når det gjaldt veksten i fjor. Det var en forskjell mellom forventet og faktisk lønnsvekst, og pensjonistene fikk for lite. Dette er regulert, slik at grunnbeløpet justeres for dette det påfølgende året, altså i år, og de kompenseres. Men fra talerstolen her framstilles det nærmest som om Arbeiderpartiet har funnet fram nøkkelen til gullkista, og at de på grunn av sitt gode sinn tildeler pensjonistene penger. Det er ikke tilfellet. Fremskrittspartiet har tatt kampen for pensjonistene mange ganger før. Det handler om en verdig alderdom, og at en skal få det har betalt inn i premie gjennom et langt liv. Det gjenstår flere kamper. Vi mener at ingen pensjon skal avkortes på grunn av tilleggsinntekt eller sivil status, og pensjonistenes organisasjoner må få reell forhandlingsrett, slik at de kan ha påvirkning på sine egne forhold, uten at det går på bekostning av opparbeidede rettigheter til andre. Minstpensjonen må opp. Minste pensjonsnivå må trappes opp mot EUs fattigdomsgrense. Jeg fremmer med det forslaget Fremskrittspartiet står bak.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat