Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 18. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av ressursbruk og effektivitet i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) (Innst. 445 S (2025–2026), jf. Dokument 3:6 (2025–2026))
Innlegget
Jeg er enig med statsministeren når det gjelder verdien av et åpent demokrati. Som det er sagt fra talerstolen her i flere innlegg, handler jo ikke denne diskusjonen om hvorvidt vi ønsker et åpent demokrati eller en politistat eller et kontrollsamfunn. Det handler om å sikre at PST kan leve opp til de forventningene som Stortinget og samfunnet har, innenfor de rammene som vi også setter. Statsministeren henviser til en økning i perioden. Det er veldig grundig dokumentert i rapporten til Riksrevisjonen at det i realiteten ikke har vært en så kraftig økning i undersøkelsesperioden, på grunn av inflasjon og også fordi den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at beskyttelse av myndighetspersoner er en dyrere oppgave enn det f.eks. var under pandemien. Jeg registrerer at statsministeren ønsker en åpen debatt om hva slags samfunn vi vil ha, og hvordan vi skal beskytte oss, og da blir spørsmålet mitt til sist: Hva vil statsministeren gjøre for nettopp å invitere til en slik debatt og sørge for at vi kan ha en åpen, demokratisk diskusjon om å øke motstandskraften?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat