Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 18. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2026 under Helse- og omsorgsdepartementet (som følgje av endra takstar for legar, psykologar og fysioterapeutar) (Innst. 449 S (2025–2026), jf. Prop. 101 S (2025–2026))
Innlegget
Veldig mange fastleger over dette landet trakk et lettelsens sukk da regjeringen varslet at de hadde oppnådd enighet med Legeforeningen om at man skulle utsette denne innføringen som var varslet 1. juli. Men grunnen til at Fremskrittspartiet fortsatt er bekymret, er at dette bare er en utsettelse. Man har ikke skrinlagt den omleggingen. Da denne stortingsmeldingen ble behandlet i fjor, som statsråden henviser til, og som var bakgrunnen for at man gjorde disse endringene, kan ikke Fremskrittspartiet se at de dramatiske konsekvensene dette ville ha fått, ble redegjort for i den stortingsmeldingen. Når vi leser den, klarer vi ikke å finne noe sted at en fastlege i Karlsøy vil sitte med et netto tap på 20 000 kr per måned, eller at en fastlege i Storfjord – begge kommunene er for øvrig i Troms – vil sitte med et nettotap på 40 000 kr i måneden. Det vil altså være en rasering av fastlegeordningen, særlig i distriktene, i de minste kommunene. De skriver rett ut til oss i FrP at dette ville rasert rekrutteringen og stabiliseringsarbeidet som er gjort. Vi er midlertidig lettet, men vi er jo bekymret over at dette fortsatt vil skje dersom ikke regjeringen innser at dette faktisk vil være konsekvensen av det arbeidet man har gjort. Når man nå blir oppmerksom på de dramatiske konsekvensene dette vil få for de minste kommunene, der fastlegeordningen er som skjørest, burde man jo se at man kanskje har gjort noen feil beregninger i den stortingsmeldingen som ble behandlet i fjor, og at ikke de dramatiske konsekvensene ble nærmere redegjort for. Kanskje man da burde trekke det tilbake og si at her må vi komme med en ny sak til Stortinget som hensyntar de dramatiske konsekvensene dette ville ha fått. En fastlege i Troms skrev til meg at her har Helsedirektoratet ikke hatt orden i tallmaterialet sitt, og jeg kan ikke tro at det å rasere legedekningen i distriktene var hensikten med omleggingen. Det er jeg helt enig med denne fastlegen i. Når vi igjen har lest denne stortingsmeldingen, klarer vi ikke å se noe sted at det var det som var målet med den omleggingen. Statsråden sa i stad at noen får mer, og noen få mindre, men – igjen – vi kan ikke se at det ble redegjort for disse dramatiske konsekvensene og at intensjonen med den omleggingen var at man skulle rasere ordningen i distriktene. Så jeg vil utfordre statsråden på om dette bare er en midlertidig pause i denne dramatiske omleggingen, eller vil man nå ta inn over seg den kritikken som har kommet? Vil man ta inn over seg de dramatiske konsekvensene dette vil få for de minste kommunene, mange av dem bl.a. i Troms, og justere denne omleggingen, sånn at den ikke får så negative utslag og negative konsekvenser for de minste kommunene i dette landet, der man vil gå fra å ha stabilisert ordningen til å rasere ordningen?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat