Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Kristian August Eilertsen
Kristian August Eilertsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2026 under Helse- og omsorgsdepartementet (som følgje av endra takstar for legar, psykologar og fysioterapeutar) (Innst. 449 S (2025–2026), jf. Prop. 101 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg registrerer hva statsråden sier, men Fremskrittspartiet mener ikke at denne diskusjonen er rar, fordi for innbyggerne i Troms har dette helt reelle konsekvenser, om denne omleggingen blir gjennomført. Så registrerer jeg at statsråden er mest interessert i å snakke om snøen som falt i fjor. Det som har skjedd, det har skjedd. Vi er vi veldig fornøyde og glade for at man har fått stabilisert fastlegeordningen. Det er vel og bra, men vi er opptatt av hva som skal skje framover. For hva vil skje dersom man ikke kommer til en enighet med Legeforeningen om denne omleggingen? Da har jo fortsatt regjeringen – ifølge deres egen tolkning og det de sier fra talerstolen – hjemmel til og grunnlag for å gjøre denne omleggingen. Det sa statsråden helt avslutningsvis i innlegget sitt, at det er den rammen som statsråden har å forholde seg, til tross for at han nå er blitt klar over de dramatiske konsekvensene dette vil få for veldig mange distriktskommuner og for fastlegeordningen i de minste kommunene i dette landet, og mange av de kommunene er i Troms. Jeg er fortsatt veldig bekymret for dette, og jeg kan ikke si at jeg nå – for egen del, og for innbyggerne i Troms sin del – kan trekke et lettelsens sukk og tenke at nå er vi på trygg grunn, for den rammen som ligger til grunn for den omleggingen, ligger fortsatt til grunn her. Hvis regjeringen ikke har til hensikt å endre på dette, da må jo vi komme med et forslag i Stortinget som setter en stopper for dette, for vi har kun fått en pause i den omleggingen. Så skal man prøve å prate i lag og forhandle, men det er jo en fare for at man ikke kommer til enighet. For det er tydeligvis både en interesse og en vilje hos regjeringen til å gjøre den omleggingen, selv om det er store protester fra leger over hele landet. Så jeg vil på nytt utfordre statsråden, ikke på hva som har skjedd før, ikke på alt som regjeringen har gjort hittil, det er ikke interessant i denne diskusjonen. Det som er interessant, er hva man vil gjøre framover dersom man ikke kommer til enighet med Legeforeningen om denne problemstillingen. Vil man da likevel, og til tross for det, gjennomføre denne omleggingen, som vil få dramatiske konsekvenser for en veldig skjør fastlegeordning i de minste kommunene i dette landet, ofte de som har under 5 000 innbyggere. Jeg vil illustrere alvorligheten i dette. Den fastlegen som skrev til meg, skrev følgende – og jeg siterer: For min del, som har maks uttelling på distrikt, alder og lav utdanning, utgjør økningen i basistilskuddet 10 000 kr per måned, mens utjevningstilskuddet utgjør rundt 30 000 kr, altså et netto tap på 20 000 kr i måneden. Det ville ha vært kroken på døra for disse fastlegene. Man hadde sluttet, og da hadde man i verste fall stått i en situasjon der mange kommuner ikke lenger har en fastlege – og dette er jo porten inn til spesialisthelsetjenesten for pasientene. Det kan Fremskrittspartiet rett og slett ikke akseptere at skjer, og derfor vil jeg ha en avklaring fra statsråden. Det er kanskje litt spekulasjon, men dersom man ikke kommer til enighet med Legeforeningen, vil man da gjennomføre den omleggingen som tidligere har blitt varslet, til tross for at de nå vet om hvilke dramatiske konsekvenser dette vil få for de aller minste kommunene i dette landet?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat