Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Konstanse Marie Alvær
Konstanse Marie Alvær
Arbeiderpartiet·Telemark

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2026 under Finansdepartementet og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (lønsregulering for arbeidstakarar i det statlege tariffområdet 2026 m.m.) (Innst. 461 S (2025–2026), jf. Prop. 100 S (2025–2026))

Innlegget

Konstanse Marie Alvær (A) [16:21:08] (ordfører for saken): Jeg vil først takke komiteen for et godt samarbeid i saken og vil benytte resten av taletiden til å framlegge Arbeiderpartiets syn i saken. Jeg må innrømme at jeg i dag er glad for at man i årets oppgjør har klart å få alle partene med på en felles avtale. Det sikrer lik lønn for likt arbeid for alle statens ansatte. Organisasjonsgraden i Norge er høy, faktisk er den også stigende. Takket være det er arbeidsforholdene i Norge også veldig gode. Fagforeningene har sørget for goder de aller fleste nordmenn tar for gitt – 8-timersdag, sykelønn og foreldrepermisjon, for å nevne noen. Disse godene kom ikke av seg selv, men etter en god innsats. Alle gode ting er tre – det gjelder også partssamarbeidet. Partssamarbeidet gir grunnlaget for godt samarbeid om både lønn og arbeidsforhold. For Arbeiderpartiet er dette helt grunnleggende. Vi skal bygge et trygt og rettferdig arbeidsliv gjennom samarbeid og sterke fellesskapsløsninger. Det er nettopp det vi ser i årets oppgjør. Partene har blitt enige gjennom forhandlinger og kompromiss, og det gir løsninger som både er ansvarlige og rettferdige.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat