Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Marian Hussein
Marian Hussein
Sosialistisk Venstreparti·Oslo

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Regulering av pensjonar i 2026 og inntektstilhøve for pensjonistar (Innst. 451 S (2025–2026), jf. Meld. St. 10 (2025–2026))

Innlegget

Marian Hussein (SV) [17:13:36] (ordfører for saken): Jeg vil starte med å si takk til komiteen for effektiv behandling av denne saken. Jeg forventer at alle partiene kommer til å ta ordet og synliggjøre sine standpunkter. Jeg er svært glad for at de rød-grønne partiene har blitt enige om å styrke økonomien til landets minstepensjonister. Vi sikrer nå at minstepensjonen blir økt med 8 000 kr i året. Det hadde ikke vært mulig hvis ikke vi hadde hatt et rød-grønt flertall i denne salen. Dette er et viktig bidrag for mange eldre som har en stram økonomi, og som merker økte levekostnader i hverdagen. Samtidig er vi enige om at etterbetaling som følge av denne økningen ikke skal få utilsiktede konsekvenser for mottakere av bostøtte. På den måten sikrer vi at pensjonistene faktisk får glede av økningen i pensjon uten at den spises opp av redusert bostøtte. Norge trenger en mer effektiv omfordelingspolitikk i en tid med sterk prisvekst, økende fattigdom og økende forskjeller i makt og rikdom. Derfor mener vi i SV at man i trygdeoppgjørene må gjøre slik fagbevegelsen gjør: sikre en ordning med lavtlønnstillegg og kronetillegg, som sikrer en mer rettferdig inntektsutjevning og -utvikling i framtiden. En slik ordning i trygdeoppgjørene ville ha bidratt til å utjevne forskjellene. SV har de siste årene, gjennom flere budsjettforhandlinger med Støre-regjeringen, prioritert målrettede kronetillegg til økte minstesatser for de med de laveste pensjonene og trygdeytelsene. Siden høsten 2021 har SV fått gjennomslag for en rekke tiltak som har styrket økonomien til dem som har mottatt minstepensjon, de som mottar AAP, arbeidsavklaringspenger, og de som mottar uføretrygd. Vi har også reversert veldig mange av de usosiale kuttene som Solberg-regjeringen gjennomførte, ved å gjeninnføre barnetillegget for uføre og heve fribeløpet for uføre. Vi har også fjernet karensåret i AAP-ordningen. Vi har også økt barnetillegget for uføre og AAP-mottakere. Siden innstillingen til denne saken ble avgitt, har Høyre varslet at de ønsker å kutte i AAP og i Nav. Vi vil advare mot å gå tilbake til tiden med de usosiale kuttene fra Solberg-regjeringen. Politikk handler om makt og prioritering. Med det tar jeg opp SVs forslag om å gjøre noe med ordningene til dem som har minst, for å utjevne forskjellene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat