Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 18. jun 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Regulering av pensjonar i 2026 og inntektstilhøve for pensjonistar (Innst. 451 S (2025–2026), jf. Meld. St. 10 (2025–2026))
Innlegget
En av de tingene jeg husker best fra Solberg-regjeringens tid, var karensåret som ble innført for AAP-mottakere. Jeg husker det godt, fordi jeg måtte ha en del samtaler, ofte med kvinner, der jeg måtte si at mannen deres tjener så mye at de ikke kommer til å kunne motta annen økonomisk hjelp fra oss. Jeg husker også veldig godt kuttet i brillestøtte, og jeg husker kuttet i fysioterapi for brannskadde. Nå når jeg hører et Høyre som er veldig glad for de store reformene, og et FrP som ønsker kronetillegg, lurer jeg på: Kan statsråden si hvor mye mer de som har minst, egentlig har tjent med det rød-grønne flertallet de siste årene, mens SV og Arbeiderpartiet har forhandlet – sammen med de andre også – og hvor mye dyrtiden har preget de menneskene?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat