Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 18. jun 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Regulering av pensjonar i 2026 og inntektstilhøve for pensjonistar (Innst. 451 S (2025–2026), jf. Meld. St. 10 (2025–2026))
Innlegget
SV jobber hele tiden for å minske forskjellene i samfunnet og kjemper for dem som har minst. Som komitéleder er jeg opptatt av å snakke sannferdig. Jeg husker veldig godt hvordan AAP for unge under 25 år ble kuttet med 60 000 kr da jeg jobbet i Nav. Jeg husker veldig godt hvordan unge uføre mistet ytelsene sine, også 60 000 kr. Det var ikke en påplussing, det var ikke slik at det ble billigere å bo, eller at det ble billigere å kjøpe mat med de satsene man hadde. Jeg husker veldig godt høsten 2025 og opptakten til valgkampen, hvor Høyre gikk ut og sa at ingen under 30 år skulle få bli ufør. Hva betyr det? Jo, det betyr økonomisk utrygghet. Det betyr at de som er syke, de som har minst, ikke skal vite om de har råd til å leve. Det er en grunn til at vi har trygdeytelser og velferdsordninger som skal gjøre oss trygge i møte med sykdom eller uforutsette hendelser. Vi mener at et samfunn skal måles etter hvordan vi behandler dem som har minst, og ikke etter hvor mye vi skal klare å kutte i skattene til de aller rikeste, eller kutte i velferdstjenester. Derfor er det viktig at vi, når vi debatterer dette, snakker sant om konsekvensene av de ulike politiske synene, for det er til syvende og sist noen som betaler regningen, det er noen som vinner på debattene her i salen. Da må vi også huske på hva Solberg-regjeringen faktisk prioriterte med de usosiale kuttene. De prioriterte ikke å øke minstepensjonistene, de prioriterte ikke å ta vare på dem som har minst. I denne salen er det lov å framsette ulike politiske meninger. Vi gjør det hele tiden, men vi ønsker også hverandre god sommer. Vi snakker sant om konsekvensene av vedtakene som fattes. Derfor er det viktig også å snakke om at når de rød-grønne har flertall her og forhandler, får de som har minst, mer å rutte med. Som komitéleder ønsker jeg alle mine kollegaer god sommer. Men vi må også klare å skille mellom det som er rollen til en komitéleder, og det som er politisk uenighet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat