Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg kan heller ikke unngå å si noe om sammenhengen mellom Billerud Viken-prosjektet på Hønefoss og spørsmålet om framtiden for tømmerterminalen i Lier. Det henger på en måte sammen, dette. Begge deler handler om en ting, og det er å sikre en robust og effektiv verdikjede for skogs- og treindustrien i hele Sør-Norge. En avklart løsning for Billerud Viken ville også gitt en vesentlig mindre belastning for tømmerterminalen i Lier. Når mer av virket får kortere vei til industriell fordeling, avtar trykket på kai og lagring. Terminalen får redusert store topper og uforutsigbare pulser som skaper kø, kapasitetsmangel og ekstra håndtering. Med en industriell mottaker som trekker jevnt over året, får vi mer planmessig drift, redusert mellomlagring og sikrer bedre at skift, utstyr og transport går i takt. En løsning på Billerud Viken-problematikken ville kunne gi en forutsigbarhet i hele kjeden, fra skog til kai. Stabil etterspørsel, klare logistikkløsninger og avklarte knutepunkter gjør det enklere å planlegge tømmertransporter, optimalisere overgangen mellom jernbane, vei og sjø, redusere behovet for kapasitet, og utnytte den bedre ved en ny terminal. Med en avklart industriløsning som reduserer behovet for utskiping, kan vi planlegge bedre og mer helhetlig, og det blir lettere å finne en lokalisering. Da bygger vi et system som tåler bedre variasjonen i markedet uten kostnader og utslipp som vil løpe løpsk. Samlet handler det om arbeidsplasser, ringvirkninger og byutvikling som faktisk lar seg gjennomføre i takt med nasjonale mål. En avklart løsning rundt Billerud Viken vil gi næringen og kommunene et bedre veikart, der byutvikling, industri og havnestruktur spiller mer sammen, i stedet for å trekke i hver sin retning. Ingen ønsker skyttergraver mellom stat, fylke, kommune og næring. Vi trenger å samhandle og å løse samfunnsfloker som en helhet. En løsning på Billerud Viken-problematikken kan bli ankeret som gir tømmerlogistikken i regionen en bedre retning, forutsigbarhet og samtidig gjør det mulig å etablere en mindre arealkrevende erstatning for Lierstranda. Det vil være et løft for hele verdikjeden, en investering i industriell kraft i Norge og en fjær i hatten for statsråden. Så vær så god for den. Har statsråden noen nye tilbakemeldinger på behandlingen av saken på Hønefoss? Og til slutt: Synd at ikke Senterpartiet satte av tid til å være her under interpellasjonen. Da jeg hadde interpellasjonen om Billerud Viken, kom de i hvert fall på banen i ettertid, og det var tross alt gledelig.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
