Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det er ikke bare norske forbrukere som har blitt møtt med tomme hyller av og til. Situasjonen er den samme i Sverige. Det skyldes bl.a. at det er et veldig stramt marked for storfekjøtt i Europa, men også globalt, faktisk så stramt at verdensmarkedsprisen har ligget over den norske råvareprisen i perioder. Dette er vi veldig klar over. Det står tydelig adressert i jordbruksavtalen at vi må håndtere dette framover. Da er det i hvert fall lite lurt å kjøre FrPs modell ved f.eks. å ta ned storfeholdet rundt omkring i landet. Hvis en skulle ta bort mjølkekvotesystemet, hva skjer da med kua på Vestlandet, i fjellområdene og i Nord-Norge? Jo, den vil flytte inn på kornområdene, mens kornproduksjonen og grønnsaksproduksjonen vil svekkes i de samme områdene. Så ja, dette tenker vi på, og ja, det er helt avgjørende at vi fortsatt opprettholder produksjonen av storfekjøtt med både god dyrevelferd og god dyrehelse.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
