Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 18. jun 2026

Nils Kristen Sandtrøen
Nils Kristen Sandtrøen
Arbeiderpartiet·Hedmark

SakMøte torsdag den 18. juni 2026 kl. 10

Innlegget

Det er ikke bare norske forbrukere som har blitt møtt med tomme hyller av og til. Situasjonen er den samme i Sverige. Det skyldes bl.a. at det er et veldig stramt marked for storfekjøtt i Europa, men også globalt, faktisk så stramt at verdensmarkedsprisen har ligget over den norske råvareprisen i perioder. Dette er vi veldig klar over. Det står tydelig adressert i jordbruksavtalen at vi må håndtere dette framover. Da er det i hvert fall lite lurt å kjøre FrPs modell ved f.eks. å ta ned storfeholdet rundt omkring i landet. Hvis en skulle ta bort mjølkekvotesystemet, hva skjer da med kua på Vestlandet, i fjellområdene og i Nord-Norge? Jo, den vil flytte inn på kornområdene, mens kornproduksjonen og grønnsaksproduksjonen vil svekkes i de samme områdene. Så ja, dette tenker vi på, og ja, det er helt avgjørende at vi fortsatt opprettholder produksjonen av storfekjøtt med både god dyrevelferd og god dyrehelse.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat