Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Takk for viktige temaer. Først: Representanten har helt rett i at under en krise eller en krig kommer vi til å spise mer av kornet. Både bygg, havre og en god del av den hveten som blir brukt til fôr, kommer folk til å spise. Det betyr at det må skje i samspill med at vi har en sterk norsk produksjon, med drøvtyggere som kan utnytte gras og beiter, som vi ikke kan spise. Det er jo sånn vi forsterker totalberedskapen her, med en tydelig satsing på grasbasert matproduksjon, bl.a. i Nord-Norge. Det leder meg fint over til det andre spørsmålet, for det som representanten definerer som lokalt, må ta utgangspunkt nettopp i at det er levert med lokale ressurser. Det er formålet. Det er det vi er opptatt av og vil stå på over tid, å få den sterkere koblingen. Det gjør vi i politikken ellers ved at vi bl.a. sammen med samarbeidspartnerne gir tilskudd til næringsmiddelindustrien i Nord-Norge.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
