Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg tror ikke det var noen som kunne oppfatte at dette ikke var et innlegg for mangesysleriet i Norge. Snarere tvert imot, dette må være en av de avtalene i nyere historie som er den mest positive for mangesysleriet, nettopp fordi debatten om samordning stammer derfra, ved at man kan ha arbeidsinntekt utenfor gården og samtidig ha et familieliv. Det stopper ikke der. Denne fjerningen av samordning for svangerskap og fødsel handler også om næringsinntekten samtidig. Det betyr at folk som driver med mangesysleri eller de som driver fulltidsproduksjon, vil begge parter komme bedre ut av denne avtalen. I påstanden knyttet til det siste poenget er det slik at vi vil ikke nødvendigvis bevare den samme legitimiteten for å prioritere det viktigste hvis man kommer bedre ut økonomisk ved sykdom enn ved næringsvirksomhet og arbeid. Det er ingen særbehandling, det er en felles behandling for alle næringsdrivende og arbeidsfolk i Norge.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
