Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg takker for godt spørsmål. Det er nettopp her den store prinsipielle forskjellen ligger mellom svangerskap og fødsel og sykdom. Den ordningen vi nå legger til rette for med de gode tilskuddssatsene til avløsning ved svangerskap og fødsel, og at man da ikke lenger har samordningsreglene, er et positivt, kraftig, økonomisk virkemiddel. Det har vi gått inn i, fordi vi bare ser positive bieffekter. Når det gjelder sykdom, vil det ikke være det samme. Hvor mange det gjelder, kommer an på hvor høyt man setter satsene, men det vil potensielt kunne gjelde alle hvis man har høye nok satser. Det er bare et spørsmål om hva satsene blir, og hvor høy inntekt man har fra andre aktiviteter. Jeg er glad for at representanten sier at vi er gjenkjennelige i dette. Det har vært et viktig poeng for oss. Vi er gjenkjennelig og behandler alle likt når det gjelder arbeidslinjen, uavhengig av næring og yrke.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
