Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Per-Willy Amundsen
Per-Willy Amundsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av ressursbruk og effektivitet i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) (Innst. 445 S (2025–2026), jf. Dokument 3:6 (2025–2026))

Innlegget

Per-Willy Amundsen (FrP) [10:39:18] (komiteens leder): Det er heldigvis svært sjelden Stortinget har til behandling en sak som er så alvorlig som den saken vi behandler i dag. Dette handler altså om vår evne til å motstå terror på norsk jord, vår evne til å drive kontraetterretning – og det i en svært utrygg tid, hvor disse funksjonene selvfølgelig burde være på plass. Alvoret understrekes av at Riksrevisjonen bruker den strengeste formen for kritikk. Dersom vi skal se tilbake, som jeg opplever at representanten Myrli er opptatt av, har vi lignende saker hvor Stortinget har brukt daddelvedtak, men som overhodet ikke er i nærheten av alvoret i denne saken. Da henviser jeg til objektsikringssaken tilbake i 2018. Det er det med denne saken at den er svært underkommunisert, dvs. at den i liten grad er diskutert i offentligheten. Det er naturlig fordi de viktigste delene av Riksrevisjonens rapport, detaljene, selvfølgelig ikke fremkommer i denne debatten. Det er gradert Hemmelig. Derfor har vi også gjennomført en høring som har vært unntatt offentlighet og gradert. Jeg vil oppfordre Stortingets 169 representanter til å lese disse dokumentene dersom man ønsker å forstå det fulle alvor. Det er derfor det er så leit at kontroll- og konstitusjonskomiteen ikke står samlet i sine vurderinger og om sine vedtak, slik kontroll- og konstitusjonskomiteen klarte i den såkalte habilitetssaken. På sitt beste klarer kontroll- og konstitusjonskomiteen å heve seg over politikk og klarer å ta det konstitusjonelle ansvaret som komiteen har. Jeg konstaterer dessverre at i denne saken har Arbeiderpartiet og Senterpartiet vært mer opptatt av å drive forsvar av egen regjering enn av å ta det jeg oppfatter som objektive fakta, inn over seg. Man har altså valgt å politisere denne saken. Det taler ikke til komiteens fordel – dessverre. Jeg håper at man klarer å agere annerledes i tiden som kommer. Arbeiderpartiet har valgt som slagord – i hvert fall har Arbeiderpartiets politiske kommunikasjonsrådgivere på Youngstorget laget det som en «catchphrase» – trygg styring i en urolig tid. Vi hører det gjentatt på inn- og utpust fra regjeringspartirepresentanter og medlemmer av regjeringen. Det står ikke til troende. Ja, Fremskrittspartiet er veldig glad for at vi klarer å samle oss om å styrke Forsvaret, og at vi klarer å samle oss om å bygge beredskap, med på dette punktet tror jeg dessverre vi må konstatere at regjeringen står til stryk etter hendelsene i 2022. PST skal verne oss mot terror på norsk jord. De skal forhindre etterretning fra andre, fiendtlige stater på norsk jord. Det fremkommer helt klart at man dessverre ikke i tilstrekkelig grad har utrustet PST med de virkemidlene og de budsjettmidlene de trenger til å kunne gjøre den delen av jobben – i hvert fall hvis vi skal ta Riksrevisjonen på alvor, og i hvert fall dersom vi som representanter velger å ha en objektiv tilnærming til saken. Denne saken fortjener sterk kritikk av regjeringen. Den fortjener sterk kritikk av tidligere justisminister Emilie Mehl. Hun har ikke levert. Regjeringen har ikke levert. Statsminister Jonas Gahr Støre har ikke levert på dette viktige oppdraget, som er en av de aller, aller viktigste oppgavene til en stat, nemlig å verne oss mot indre og ytre fiender. Jeg tar opp det forslaget Fremskrittspartiet er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat