Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Per-Willy Amundsen
Per-Willy Amundsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av ressursbruk og effektivitet i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) (Innst. 445 S (2025–2026), jf. Dokument 3:6 (2025–2026))

Innlegget

Det har vært en litt bemerkelsesverdig debatt. Jeg opplever at det eneste svaret man i denne debatten klarer å produsere fra Arbeiderpartiets side, men også fra regjeringens side, er beskyldninger mot Stortinget for at vi ikke har bevilget de pengene som er nødvendig. Det er for det første en innrømmelse av at man ikke har bevilget de pengene som er nødvendig. Videre er det ganske spesielt, all den tid Stortinget ikke har sittet på den nødvendige kunnskapen og informasjonen for å kunne gjøre de bevilgningene som er nødvendig for å sette PST i stand til å bekjempe terror på norsk jord og drive kontraetterretning på det nivået som er nødvendig. Jeg vil gå så langt som å si at jeg synes det er nesten nedrig å bruke den typen argumentasjon. Hadde vi visst om dette, hadde vi også foreslått mer penger. Det å henvise til en kort og spisset områdegjennomgang fra mars 2024 og si at Stortinget med det har fått all informasjon som er nødvendig, er spesielt, for dette burde fremkomme i de årlige budsjettene. Det burde fremkomme i stortingsproposisjonene som alle partiene på Stortinget tar stilling til og utgangspunkt i. Jeg er ikke tvil – man har ikke bidratt til å informere Stortinget om den reelle situasjonen. Det er derfor denne riksrevisjonsrapporten får så sterke reaksjoner fra de aller fleste partiene i Stortinget, i hvert fall slik jeg opplever det. Her har man virkelig ikke levert, og det å skylde på Stortinget holder bare ikke. Det holder bare ikke. Fremskrittspartiet foreslår i revidert å styrke grunnbevilgningen til PST. Vi kommer også til å følge det opp videre i våre årlige alternative budsjett, når vi nå er klar over den reelle situasjonen, som vi ikke var tidligere. Jeg vil avslutte med å skryte av det arbeidet som saksordføreren, representanten Stuestøl, har gjort. Hun har utført et veldig grundig og samvittighetsfullt arbeid som har bidratt til at komiteen har fått den informasjonen som er helt grunnleggende viktig for å kunne vurdere denne saken. Det handler selvfølgelig om den åpne høringen, men ikke minst om den lukkede høringen. Jeg skulle ønske det var en enstemmig komité som kom med de vedtakene som gjøres i dag. Jeg erkjenner at det dessverre ikke blir slik, men la oss i det minste håpe at man lærer, og så tror jeg vi må komme tilbake til hvorvidt vi støtter forslaget fra Rødt.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat