Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Sofie Marhaug
Sofie Marhaug
Rødt·Hordaland

SakInnstilling fra Stortingets presidentskap om godtgjøring for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer (Innst. 463 S (2025–2026))

Innlegget

Dette er den flaueste debatten jeg deltar i, og den kommer hvert eneste år. Hvert eneste år foreslår politikerne å øke sine egne godtgjørelser, dvs. sine egne lønninger. Flertallet i denne salen mangler fullstendig magemål. De vil helst at denne lønnsøkningen skal forbigås i stillhet, at det skal være en slags tverrpolitisk enighet om at politikerne bare skal bli rikere og rikere. Den enigheten går ikke Rødt med på. Ja visst skal stortingspolitikere ha en lønn å leve av. Det har vi vitterlig også. Men for flertallet i denne salen er ikke 1,2 mill. kr nok. De vil øke stortingslønnen med nesten 60 000 kr, statsrådenes lønn med over 80 000 kr, og statsministerens lønn med over 100 000 kr. Når man øker i prosent, øker man også lønnen til dem som tjener aller mest i kroner og øre. På bunnen er det motsatt, og dette er dypt urettferdig. Det økonomiske gapet mellom trygdemottakere – vi skal behandle den saken senere i dag – og vanlige lønnsmottakere har økt med 60 000 kr de siste fire årene. Når folk ikke betaler regningene sine i prosent, men i kroner og øre, skjønner vi jo at dette lønnsgapet er dramatisk. Vi som sitter på Stortinget, er i motsatt ende av den lønnsskalaen. Vår prosentvise økning er stor når vi allerede har millionlønn. Dette gjør noe med tankesettet vårt. Politikernes evne til å ta inn over seg virkeligheten til pensjonister, uføre og lavtlønte blir dårligere når vi drar ifra økonomisk, når vi i stadig større grad blir en egen politikerklasse med høye lønninger og egne privilegier, deriblant privilegiet til å bestemme vår egen lønn. I tillegg til å stemme for mindretallsforslaget fra femte visepresident om å legge ned godtgjøringsutvalget og innføre lønnsfrys, fremmer Rødt et eget løst forslag til satser som kutter i lønnen istedenfor å øke den. Det er ingen grunn til at vi på Stortinget skal tjene over 1 mill. kr. Vi kan komme med alle mulige unnskyldninger for oss selv – at jobben er viktigere enn andre jobber, at det er slitsomt med pendling osv. – men fortell det til offshorearbeideren som må pendle månedlig, fortell det til sykepleieren som gjør en utrolig viktig jobb med å redde liv, eller fortell det til renholdsarbeideren som sørger for at sykehjemsplassene er rene og trygge. Argumentasjonen holder ikke mål, så i dag er jeg flau. Rødt stemmer mot disse lønnsøkningene. Det er en del av kampen mot Forskjells-Norge.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat