Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 18. jun 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Regulering av pensjonar i 2026 og inntektstilhøve for pensjonistar (Innst. 451 S (2025–2026), jf. Meld. St. 10 (2025–2026))
Innlegget
Vi betaler ikke regningene våre i prosent, men i kroner. Når prisene på mat øker, når det er dyrt med strøm, og når vi får høy husleie, betaler vi det i kroner. Derfor er på en måte denne dagen på Stortinget en skammens dag, for tidligere i dag økte vi vår egen lønn, stortingspolitikernes egen lønn, prosentvis, og i kroner og øre er det veldig, veldig mye mer enn den prosentvise økningen som man gjør i trygdeoppgjøret. Det er en grell kontrast. Siden det er forskjell på prosent og kroner, har også gapet mellom vanlige lønnstakere og de laveste ytelsene i velferdsstaten økt med rundt 60 000 kr de siste fire årene. Nettopp derfor var det så utrolig viktig for Rødt å få gjennomslag for det som i virkeligheten er et kronetillegg for minstepensjonister, på 8 000 kr, i det reviderte budsjettforliket vi fikk til sammen med de andre røde og grønne partiene. Det var Rødts aller viktigste budsjettkrav, og det fikk vi innfridd. Det er historisk – av tre grunner. For det første har minstepensjonene aldri økt så mye, summen har aldri økt så mye, i en budsjettjustering. Det har heller aldri blitt økt i et revidert nasjonalbudsjett før, og aldri har det inkludert alle minstepensjonister, også gifte og samboende. Pensjonsekspert Sindre Farstad i Pensjonistforbundet uttalte at man vil merke tillegget. Det sa han til Dagbladet. Denne økningen er ikke bare skattefri for minstepensjonister, også flere grupper får skattekutt med den endringen vi har gjort i revidert budsjett. Det er viktig, og det er bra, men når det er sagt, er jo ikke denne kampen over. Det å løfte de minste ytelsene i velferdsstaten til EUs fattigdomsgrense, minst, er en jobb som tar tid, og det er en jobb som Rødt har begynt på. Det er derfor vi har prioritert det aller høyest i dette reviderte budsjettet. Det er derfor vi har økt fribeløpet for uføre til 1 G da vi forhandlet om det nasjonale budsjettet. Det er derfor vi har vært med på å fjerne det usosiale kuttet til 6 500 minsteuføre på 10 000 kr, som også ble gjort i revidert budsjett. Det er vi stolte av. Det er en start på noe større, det er en del av kampen mot Forskjells-Norge, og det er sammen med de andre røde og grønne partiene vi har fått det til. Det kommer til å merkes for dem som har minst, men kampen er selvfølgelig ikke over. Det er langt fra gjennomført, og en del av problemet er også den urettferdige pensjonsreformen som Rødt aldri var med på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat