Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av ressursbruk og effektivitet i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) (Innst. 445 S (2025–2026), jf. Dokument 3:6 (2025–2026))

Innlegget

Tryggheten til innbyggerne våre er en av de mest grunnleggende oppgavene vi som statsmakt har. Riksrevisjonens knusende rapport viser med all mulig tydelighet at regjeringen ikke har levert på det som er noe av det viktigste i samfunnsoppdraget som landets regjering har. Når vi kan lese i rapporten til Riksrevisjonen at det ikke er tilstrekkelige ressurser til å møte det sikkerhetspolitiske bildet som vi alle nå er kjent med, og at regjeringen har hatt informasjon om dette som man ikke har tilført Stortinget, da er det en selvfølge for Fremskrittspartiet at det skal vedtas sterk kritikk av denne regjeringen. Jeg vil bare lese ett av punktene som står i rapporten: «PSTs kapasitet som nasjonal etterretnings- og sikkerhetstjeneste har vesentlige begrensninger, og PSTs organisering og ressursbruk er ikke tilstrekkelig målrettet og effektiv.» Det er fullstendig uakseptabelt. Denne tjenesten skal bl.a. sikre oss mot terror på norsk jord. Alvoret i denne saken kan ikke overdrives. Jeg må si at jeg undrer meg over debatten når det gjelder om man skal være villig til å stemme for sterk kritikk fra Stortinget til regjeringen – med dette som underlag. Da skal man ha en alvorlig dragning mot mer partipolitiske hensyn, om ikke dette danner grunnlag for å vedta sterk kritikk mot regjering og statsminister. Rett etter kontortid i går satt jeg på et sted her i Oslo som har opplevd terror på norsk jord, mot mennesker som bare var ute for å ha en trivelig kveld og møtes med bekjente. Det at ikke Stortinget i dag skulle vedta sterk kritikk av regjeringen når man svikter på den typen samfunnsoppdrag, det hadde vært uforståelig. Jeg er glad for at Stortinget plasserer ansvaret der det hører hjemme og forlanger forbedringer.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat