Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2026 under Helse- og omsorgsdepartementet (som følgje av endra takstar for legar, psykologar og fysioterapeutar) (Innst. 449 S (2025–2026), jf. Prop. 101 S (2025–2026))

Innlegget

Det lå an til en skikkelig storm ute hos fastlegene våre fordi statsråden hadde fremmet en endring av basistilskudd og utjamningstilskudd som kunne slå veldig uheldig ut for mange leger. 290 fastleger lå an til å kunne tape over 100 000 kr årlig, og det skulle gjennomføres noen få måneder fra legene fant ut hvor sterkt dette egentlig kunne slå ut. Det lå an til en destabilisering av fastlegeordningen. Legeforeningen var veldig tydelig på at denne omleggingen kunne være veldig ødeleggende. Statsråden har jo også sagt at dette har vært oppe til behandling i Stortinget. Det er helt riktig, og Fremskrittspartiet advarte også den gangen mot denne omleggingen, som spesielt går ut over fastleger som er næringsdrivende. Det er en kjempeutfordring, all den tid 80 pst. av fastlegene våre er næringsdrivende leger. Vi er nødt til å skape ro og stabilitet over finansieringen, for allerede nå er det fortsatt 100 000 som står uten fastlege. Kommunene har gjort en kjempejobb med å rekruttere nye fastleger, og man begynner å se lyset i enden av tunnelen. Men vi er ikke i mål, og da er det viktig at det ikke kommer grep fra regjeringen som forverrer situasjonen og gjør at kanskje enda flere blir stående uten fastlege. Vi tok dette opp med statsråden, gjentatte ganger også da implementeringen var kort unna, og jeg er veldig glad for at statsråden til slutt trakk litt i nødbremsen og utsatte implementeringen av denne omleggingen av basistilskuddet til fastlegene. Men den er jo ikke avlyst, og jeg håper at vi kan få noen tydelige signaler også i dag fra statsråden om han vil gjøre noe mer retrett og sørge for at fastlegene våre kan vite at de har en stabil og god finansiering også når dette spørsmålet kommer opp igjen. Vi har ikke råd til å miste fastleger eller til å skade rekrutteringen av flere fastleger, for det er faktisk noe som er utrolig viktig for folk, og vi er på ingen måte i mål. Så Fremskrittspartiet vil bemerke at det er bra at statsråden har tatt en pust i bakken, og håper enda mer at han snur helt.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat