Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 18. jun 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2026 under Helse- og omsorgsdepartementet (som følgje av endra takstar for legar, psykologar og fysioterapeutar) (Innst. 449 S (2025–2026), jf. Prop. 101 S (2025–2026))

Innlegget

Vi ser jo at legene var enige med Fremskrittspartiet i at dette ikke var en klok omlegging. Det er politikk som regjeringen la fram og har fått flertall for i Stortinget, det er riktig, men når man ser de negative konsekvensene, påligger det ikke også da statsråden å komme tilbake til Stortinget og gjøre en ny bestilling for å få en bedre måte å finansiere fastlegeordningen på? For eksempel ser vi at næringsdrivende fastleger kan tape veldig mye på dette. En utredning som kom fra Helsedirektoratet i 2022, viste at en full omlegging fra næringsdrivende leger til kommunalt ansatte leger ville kostet 11 mrd. kr årlig og kreve 2 700 flere fastleger, hvis de hadde hatt samme type effektivitet som de kommunalt ansatte fastlegene allerede har. Er det ikke også da på tide å se om dette kan utsettes permanent?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat