Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. jun 2026

Trygve Slagsvold Vedum
Trygve Slagsvold Vedum
Senterpartiet·Hedmark

SakInnstilling fra næringskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2026 under Landbruks- og matdepartementet (Jordbruksoppgjøret 2026) (Innst. 452 S (2025–2026), jf. Prop. 98 S (2025–2026))

Innlegget

På bildet bak presidenten ser vi at det blir pløyd, og det var jo et tegn på at det var nasjonsbygging og en ny tid for landet, og det var en tid da kampen om maten var veldig hard. Samtidig er det å produsere mat like viktig nå som det var da, og det kommer til å være like viktig om 50 og 100 år. Det kommer aldri til å gå av moten å spise. Mat er et grunnleggende behov, og de siste årene har vist oss hvor viktig det er å ha nasjonal beredskap og å ha nasjonal evne til å produsere mat til egen befolkning. Kampen om maten er blitt hardere, og det blir brukt i storpolitikken på en helt, helt annen måte. Når man leser innstillingen, skulle man tro at det er noen av partiene i Stortinget som ikke har fått med seg hva som skjer i verden ellers. Der var det da en landbrukspolitisk talsmann fra Finnmark, fra FrP. I Finnmark har vi verdens nordligste melkeproduksjon – vi har verdens nordligste melkeproduksjon i Finnmark. Hvem tror at den hadde vært mulig å ha med Fremskrittspartiets politikk? Det hadde vært helt umulig med den tollpolitikken som Fremskrittspartiet ønsker, og med det store kuttet i støtten til norsk matproduksjon som Fremskrittspartiet ønsker. En mer markedsbasert melkeproduksjon ville selvfølgelig ha gjort at melkeproduksjonen i Tana, i Alta og i Lebesby ble ulønnsom, og er det klokt å svekke matberedskapen i Norge i en tid da usikkerheten er større? Svaret er selvfølgelig nei. Når da Fremskrittspartiet stemmer mot avtalen i år, er ikke det noe nytt, for Fremskrittspartiet har gjort dette år etter år og er en utrolig stor trussel for den norske bonden og for norsk matproduksjon. At Høyre gjør det, er derimot blitt en nyere tradisjon, for da jeg selv var landbruksminister i 2013, var det sånn at Høyre protesterte, men de stemte for den inngåtte avtalen. Da var det også en representant for Vestfold som møtte på Stortinget for Høyre. Nå stemmer Høyre mot en inngått avtale, og det er noe nytt fra Høyre, for tidligere har Høyre hatt ansvarlighet og anstendighet og respektert inngåtte avtaler. Det Høyre nå gjør som også er nytt, er at de gjør de samme som Fremskrittspartiet: De salderer statsbudsjettet på høsten, selv om Stortinget har gjort et vedtak der man har stadfestet avtalen mellom staten og norske matprodusenter. Så tar Fremskrittspartiet, og det har de gjort i alle år, de pengene til andre typer prosjekter, men det har også Høyre bydd på de siste årene – at de gjør det. Det finnes ikke noe annet område der Høyre er så uanstendig at de tar pengene fra en inngått avtale mellom staten og en eller annen aktør. Fremskrittspartiet har vært så uanstendig over tid. Fremskrittspartiet, som sier at de er opptatt av Norge, bør begynne å sette seg inn i konsekvensene av egen politikk. Den er et målrettet angrep på norsk matproduksjon, på norsk selvforsyning og norsk beredskap. At Høyre nå også slutter seg til den typen politikk, det er uklokt, det er ikke konservativt, og det vil være et utrolig målrettet angrep på den norske bonden.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Trygve Slagsvold Vedum (Senterpartiet) — Innlegg · 18. jun 2026 — OverStortinget