Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Noen ganger står en ved et veiskille. Kanskje tråkker en opp nye stier uten helt å se det mens en går, men for den som kommer etter, er det åpenbart. Hele årets oppgjør er viktig for bønder, forbrukere, naturen og vår beredskap som nasjon. Jeg mener likevel det er én nyhet som skiller seg ut, og som jeg tror dette oppgjøret vil bli husket for, nemlig fjerning av samordningen av avløsertilskudd ved svangerskap og fødsel – denne urettferdige, kafkaske regelen som straffer bønder med inntekt ved siden av gården når de får barn, adopterer eller tar over omsorg for barn, denne regelen som forteller folk at en må regne med å ofre alt, til og med barseltid og egen helse, hvis en er så modig at en velger å bli matprodusent i en av verdens mest utviklede velferdsstater. At samordningen nå fjernes for svangerskap og fødsel, er et utrolig viktig første steg for at bønder skal vite at de kan ta vare på dyrene sine – i ulike livsfaser og også på det tyngste. Jeg vil gratulere faglagene, landbruksministeren og matprodusentene med dette gjennomslaget. Jeg var inne på at det er første steg, for neste steg er å sikre at heller ikke sykdom straffes på samme måte. Det er veldig skuffende at Senterpartiet stemmer mot dette i dag og derfor hindrer flertall for det i Stortinget. For mange bønder går lønn fra jobben de har ved siden av gården, allerede til å betale regninger. Det er derfor en tok annet arbeid i utgangspunktet. Når sykepenger fra Nav i tillegg skal finansiere avløser, mangler en penger til livsopphold. Mange ender da med heller å gå i fjøset selv. Det er dårlig helsepolitikk som gjør folk mer syke, det stigmatiserer, og det nedlesser folk i papirarbeid og regnestykker når de er på sitt mest sårbare. Ved tung sykdom kan det i ytterste konsekvens også skape dyretragedier. Ordningen er irrasjonell i en tid hvor vi trenger flere bønder som vil drive med matproduksjon. For Miljøpartiet De Grønne er poenget med jordbrukspolitikken å bidra til et livskraftig landbruk som produserer sunn mat til befolkningen på lokale ressurser, med lavt fotavtrykk og høy respekt for jorda, bonden og dyrene. Vi må bygge opp mikrolivet i jorda og bygge ned avhengigheten av import og transport. I flere av dyreholdene ser vi også behov for nye krav, eller å gjennomføre krav som en allerede har varslet, som sikrer god nok dyrevelferd, tilgang til uteområder og beite for dyrene. Dette er ikke noen utopi, det er både realistisk og rasjonelt i et land som Norge, hvor produksjonen uansett må være spredt, nært ressursgrunnlaget. For å få til en slik omstilling må det være tillit mellom bonden og staten. Samordningsregelen er et vedvarende tillitsbrudd, og den må fjernes. Miljøpartiet De Grønne har ellers hatt høye forventninger i vår til satsing på grøntproduksjon og på økologisk mat. Til det siste blir jeg nødt til å tegne meg på nytt, for der har jeg mye på hjertet. Økt pristilskudd til grønt er bra og nødvendig, selv om det samlet sett utgjør en for lav andel. Spesielt er vi glade for en annen viktig nykommer, en ny sti som tråkkes opp, nemlig tilskuddet til markedshager. Markedshager er småskala, det er variert grøntproduksjon som supplerer de store produksjonene. Her er det ikke volum som er jokeren, men variasjon og samspill mellom vekstene. Markedshager gir høy verdiskaping på små arealer, de styrker lokal matberedskap og utvikler nye sorter. De har gjerne direktesalg fra gården og en lokal distribusjon, og slik bidrar de til matkunnskap, engasjement for mat, lokalt reiseliv og forbruk av norsk frukt og grønt. Nå må vi passe på at vi ikke snubler fra start. Bunnfradraget for produksjonstilskudd er nå økt til 11 000 kr, som flere har vært inne på, og det gjør det til et temmelig kirurgisk presist angrep på selve poenget med et eget markedshagetilskudd. For de minste produsentene, de i oppstartsfasen eller de bøndene som vil investere, kan bunnfradraget i praksis utslette hele verdien av det nye markedshagetilskuddet. Når produsenter faller utenfor, vet vi at de også faller utenfor de offentlige oversiktene, og de oversiktene er viktig for matberedskapen. Miljøpartiet De Grønne foreslår derfor nå i denne salen å vurdere et unntak for bunnfradraget for denne ordningen, i alle fall nå i starten. Vi håper på støtte fra flere partier til dette. Dette er en ny type tilskudd hvor hele poenget er at vanlig produksjonstilskudd ikke treffer godt nok, og vi håper derfor at flere ønsker å gi dette tydelige signalet fra Stortinget om en vurdering.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
