Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 18. jun 2026

Une Bastholm
Une Bastholm
Miljøpartiet De Grønne·Akershus

SakMøte torsdag den 18. juni 2026 kl. 10

Innlegget

Nå ble det vanskelig å velge, men jeg tror jeg ønsker å følge opp samordningen. Jeg synes argumentasjonen på en måte er veldig overbevisende. Ingen ønsker at man skal komme positivt ut økonomisk av å bli sykmeldt. På den andre siden er dette en argumentasjon vi er ganske kjent med ellers fra sosialpolitisk debatt. Vi bruker ikke å høre det på den måten fra Arbeiderpartiet, for det bruker å ligge en tillit i bunnen der til at folk ikke f.eks. blir sykmeldt bare for å tjene penger. Jeg ønsker konkret å høre om regjeringen har gjort beregninger, vurderinger, av hvor mange dette gjelder, som vil kunne komme positivt økonomisk ut av at man hadde fjernet samordningsregelen ved sykdom, og om statsråden har gjort seg tanker om hvordan man kunne ha unngått, f.eks. gjennom innretning av avløsertilskuddet, at slike situasjoner kan skje, at man kommer positivt ut.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat