Innlegg · 19. jun 2026

Tuva Moflag
Tuva Moflag
Arbeiderpartiet·Akershus

SakInnstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Liland, Oda Indgaard og Frøya Skjold Sjursæther om å dele ut statens inntekter fra klimaavgifter til befolkningen (Innst. 458 S (2025–2026), jf. Dokument 8:256 S (2025–2026))

Innlegget

(komiteens leder og ordfører for sakene): Dagens debatt er en dobbel milepæl. For oss som har forhandlet revidert budsjett, har dagen for å debattere og vedta resultatet endelig kommet. For alle på Stortinget er det den siste debatten i den første sesjonen i denne stortingsperioden. For min egen del betyr det også at jeg er ferdig med mitt niende år på Stortinget. Av alle de årene er det dette siste som er det mest krevende og mest givende jeg har vært med på. Det merkes at Stortinget er mer fragmentert enn tidligere. På den ene siden er det mange veier til flertall. På den andre siden er det noen man ikke kommer utenom for å finne flertall. I et flertall må enten Arbeiderpartiet eller FrP inngå. De to partiene kan også danne flertall alene. Noen ser det kanskje som en styrke for demokratiet at det er så mange muligheter for å finne flertall, mens andre ser motsatt på det. Når saksmengden og antall vedtak er høyere enn noensinne, blir det litt sånn at hvis alt er viktig, er egentlig ingenting viktig. For Arbeiderpartiet, og for meg, er helheten viktig. Det som gjør meg stolt over både budsjettet og revideringen av det, er retningen det setter for landet vårt. Arbeiderpartiets løfte om trygg økonomisk styring ligger fast. For oss handler det om å få flere i jobb, samtidig som vi sikrer lavere skatt på arbeid. Tiltak for privatøkonomien, som norgespris på strøm, billigere barnehage og lavere avgifter, er prioritert innenfor en helhetlig økonomisk ramme. Våre budsjettpartnere vil redegjøre mer detaljert for alt som var viktig for dem, og jeg vil si noe om hovedtrekkene vi ble enige om. Enigheten kan oppsummeres i fem hovedpunkter: Vi gjør målrettede grep for å møte en krevende situasjon i bygg- og anleggsbransjen. Med en ekstraordinær bevilgning på 1 mrd. kr til vedlikehold av fylkesveier sikrer vi at vi tar vare på det vi har, samtidig som det bidrar med sårt tiltrengt aktivitet for en viktig næring i hele landet. 2 mrd. kr i økt utlånsramme for Husbanken, kombinert med flere andre boligtiltak, er viktig både for dem som skal bygge boliger og for dem som skal bo i dem. Vi styrker bemanningen i barnehagene. Ordningen med toppet bemanning kom først i stand i forhandlingene om revidert budsjett i fjor. Ett år senere er dette blitt til en bemanningsmilliard, og vel så det. Dette er viktig for tryggheten til ungene, viktig for arbeidshverdagen til de ansatte og viktig for foreldrene som leverer fra seg det kjæreste de har. Vi skal kutte klimagassutslipp. Med 1 mrd. kr ekstra til Enova kan det utløse det viktige karbonfangstprosjektet hos BIR i Bergen. I møte med akutte kriser må vi ikke glemme den viktigste kampen vi tar for dem som kommer etter oss, nemlig en levelig planet, der vi begrenser konsekvensene av global oppvarming. Vi gjør det billigere å reise kollektivt over hele landet. Sammen med grepene vi tok før jul, kan periodebilletten nå settes ned med 260 kr i måneden. Det monner! Samtidig vet vi at folk er minst like opptatt av at bussen går, som hvor billig den er. Derfor styrker vi også fylkeskommunens økonomi, slik at kollektivtilbudet kan både ivaretas og styrkes. De som har minst, skal få mer. Minstepensjonen øker med 8 000 kr for både enslige og gifte/samboende pensjonister. Minstepensjonen skal fortsatt være skattefri, og de med de laveste pensjonene betaler mindre i skatt. Minstepensjon, kollektivpriser og norgespris på strøm er alle eksempler på grep som underletter hverdagsøkonomien til folk. Med sakene jeg har listet opp, er det nok ganske lett å høre at alle partiene som forhandlet, har satt sitt preg på resultatet. For Arbeiderpartiet er helheten og retningen viktig, og det mener jeg blir best i et rød-grønt budsjettsamarbeid. Jeg er stolt og glad for dette resultatet, ikke minst fordi det betyr noe for folk i hele landet. Til slutt vil jeg si noe om Stad skipstunnel. Arbeiderpartiet mente at vi ikke burde gå videre med dette prosjektet, men stortingsflertallet, og ikke minst flere av våre budsjettpartnere, ville det annerledes. Nå er det dermed enighet på Stortinget om at skipstunnel er viktig, og så gjenstår det å se om man blir enige om hva som er mindre viktig – men det er fortsatt tre år igjen av denne stortingsperioden, og det kan jo være greit å ha noe å bryne seg på når vi kommer tilbake etter ferien. Med det anbefaler jeg komiteens innstilling. Budsjettpartnerne stemmer samlet over vårt forhandlede resultat som én pakke, og de stemmer ikke for andre løse forslag eller mindretallsforslag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat