Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. des 2025

SakInnstilling fra finanskomiteen om nasjonalbudsjettet 2026 og forslaget til statsbudsjett for 2026 (Innst. 2 S (2025–2026), jf. Meld. St. 1 (2025–2026) og Prop. 1 S (2025–2026))
Innlegget
Med fare for å bli beskyldt for å være en stemme fra jammerdalen må jeg likevel påpeke overfor statsministeren at det fortsatt er mange i Norge som sliter med å få økonomien til å gå opp. Det som er budsjettpartnernes svar, er altså å halvere det planlagte kuttet i elavgiften og se helt bort fra det forliket som ble inngått i revidert, og som mange oppfattet som et løfte om lavere matmoms. Svenskene derimot – uten oljefond – halverer matmomsen, og de har redusert drivstoffavgiftene. Vi har i vårt alternative budsjett foreslått lettelser som ville gitt en vanlig norsk familie ca. 30 000 kr mer å rutte med i året. Det ville betydd veldig mye for dem som ifølge Frelsesarmeens fattigdomsbarometer nå frykter at de ikke har råd til å feire jul. Vi vil jo ikke ha svenske tilstander i Norge, men hvorfor er det så vanskelig for Støre-regjeringen å gjennomføre avgiftskutt, som ville dempe prisveksten og gi folk bedre råd?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat