Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 16. des 2025

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Alf Erik Andersen, Bård Hoksrud, Erlend Wiborg, Dagfinn Henrik Olsen, Morten Wold, Bjørn-Kristian Svendsrud, Bjørnar Laabak og Kristoffer Sivertsen om avvikling av samordningsfellen (Innst. 54 L (2025–2026), jf. Dokument 8:19 L (2025–2026))
Innlegget
For at vi fortsatt skal ha et trygt arbeidsliv, en sterk velferdsstat og at arbeidere skal bli hørt, er det ytterst viktig at de er organisert i fagforeninger. Norge er det landet vi i dag forbinder med sterk organisasjonsgrad. Vi kan trygt si at Norge og norsk arbeidsliv hadde vært mye verre hadde det ikke vært for fagforeninger som har kjempet for arbeidsfolks rettigheter i over 150 år. Fremskrittspartiet sier selv at de er et parti basert på Reagan og Thatchers ideologier – to statsledere som historisk kjempet imot og knuste fagforeninger. Fagforeningsfradraget senker barrieren for å melde seg inn i en fagforening gjennom skattefradrag. Det er beviselig at det fører til høyere organisasjonsgrad og dermed et bedre samfunn. Derfor spør jeg representanten: Hvorfor ønsker FrP å gjøre det dyrere for over to millioner arbeidstakere å organisere seg i fagforeninger?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat