Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. des 2025

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Utbygging og finansiering av Bypakke Grenland fase 2 i Telemark (Innst. 57 S (2025–2026), jf. Prop. 153 S (2024–2025))
Innlegget
Jeg starter med et sitat: «Jernbanen står i en krise, og den vil bare tilta i årene fremover om vi ikke bygger ut infrastrukturen.» Hvis representanten synes dette er et godt sitat, er det fordi det er hennes egen uttalelse i Aftenpostens sak om at regjeringen i neste års budsjett gir nesten to milliarder mindre til jernbanen enn da de tok over for fem år siden. I budsjettenigheten har ikke Miljøpartiet De Grønne klart å få inn mer penger til jernbane, mens Fremskrittspartiet har funnet rom til 700 mill. kr mer til jernbaneinvestering og vedlikehold enn forslaget Miljøpartiet er med på. Er representanten, sett i lys av egen uttalelse, fornøyd med jernbanebudsjettet, og hva tenker hun om at FrP gir mer til jernbane enn Miljøpartiet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat