Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 18. des 2025

Aleksander Stokkebø
Aleksander Stokkebø
Høyre·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2026, kapitler under Energidepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet (rammeområdene 12 og 13) (Innst. 9 S (2025–2026), jf. Prop. 1 S (2025–2026))

Innlegget

Statsråden vil sikkert ikke bli overrasket over mitt spørsmål – for når oppdragene blir færre, må bedriftene snu seg til nye markeder og vinne kontrakter ute i verden. Derfor syntes jeg det er synd at Arbeiderpartiet bidrar til et kraftig kutt i et av de viktigste verktøyene for norsk eksport, nemlig NORWEP. Man risikerer å forverre situasjonen for leverandørindustrien, spesielt små og mellomstore bedrifter langs kysten. Dagens nyhet gjør situasjonen noe bedre, men det er fortsatt et ganske kraftig kutt som vi må ta på alvor. Mitt spørsmål er derfor: Hvilke konkrete initiativ vil statsråden ta for å sikre videre og langsiktig drift av NORWEP, og hvilke initiativ vil han ta for å sikre at de fortsatt kan bidra til eksport innen vår største næring, olje og gass?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat