Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 22. des 2025

SakInnstilling fra finanskomiteen om endringer i statsbudsjettet 2025 og ny saldering av statsbudsjettet 2025 (Innst. 75 S (2025–2026), jf. Prop. 11 S, 12 S, 13 S, 14 S, 15 S, 16 S, 17 S, 18 S, 19 S, 20 S, 21 S, 22 S, 23 S, 24 S, 25 S og 26 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg spør fordi dette er Stortingets siste mulighet til å rette opp i ting for året. For å dra gjennom hvordan modellen fungerer i praksis: Denne nye modellen vil påvirke nabolag der det bl.a. er utvikling av eiendomsprosjekter. Eksempelvis vil det for et nabolag der det kommer inn en investor som bygger nye, dyre leiligheter, føre til at en eiendom som har stått der i mange, mange år, vil få en teoretisk sett høyere verdi. Jeg registrerer nok en gang at finansministeren sier at det ikke er noen skatteøkning, men jeg lurer på om finansministeren kan si seg enig i at dersom en person får en økt skatteregning fra et år til et annet, så vil den enkeltpersonen oppleve det som en skatteøkning. Er finansministeren enig i det?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat