← Nyheter

DossierLandbruk

Stortinget sa ja til jordbruksoppgjøret og ba regjeringen vurdere økt økomelk

Fredag vedtok Stortinget jordbruksoppgjøret i tråd med regjeringens forslag og ba samtidig regjeringen, sammen med faglagene, vurdere tiltak for å øke tilførselen av norsk økologisk melk.

Linosnitt: kornnek

Stortinget har behandlet regjeringens forslag til endringer i statsbudsjettet 2026 under Landbruks- og matdepartementet, i en sak om jordbruksavtalen for 2027 inngått mellom staten, Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag 16. mai 2026.

Til behandlingen kom det inn 11 skriftlige høringsinnspill. Blant organisasjonene som engasjerte seg, var Felleskjøpet Agri SA, Gartnerhallen SA og N2 Applied, mens Landslaget for Telemarkfe meldte avbud.

I debatten, som besto av 10 hovedinnlegg fordelt på 9 talere, sa Solveig Vitanza (Ap) at debatten «helt klart og tydelig viser de politiske skillelinjene mellom de rød-grønne partiene og FrP og Høyre». Hun varslet også at Arbeiderpartiet gikk inn i forslagene nr. 30 og 32, og takket norske bønder fordi norsk landbruk over mange år har vist en imponerende evne til omstilling. Bengt Rune Strifeldt (Frp) ga en stemmeforklaring og sa at Fremskrittspartiet ville stemme for forslaget fra Senterpartiet og KrF, nr. 30, og også for Høyres justerte forslag, nr. 25 og 26.

Da Stortinget fredag 19. juni 2026 voterte over romertallene I og II, stemte Ap, Sp, SV, Rødt, MDG, KrF og Venstre for, mens Frp og Høyre stemte mot. Voteringen gikk med klart flertall, 59 mot 43, og regjeringspartiet Ap stemte samlet for. Stortinget fattet vedtak i tråd med forslaget fra regjeringen. Stortinget vedtok også å be regjeringen, sammen med faglagene, vurdere tiltak som kan bidra til økt tilførsel av norsk økologisk melk, på kort og lang sikt, slik at etterspørselen blir dekket. Saken er ferdigbehandlet.

VOTERING — LANDBRUK romertallene I og II FLERTALLSGRENSE MARGIN 16 59 FOR 43 MOT OVERSTORTINGET

Fra debatten

«Jeg skal ikke dra ut denne debatten noe særlig lenger. Jeg mener vi har hatt en god debatt som helt klart og tydelig viser de politiske skillelinjene mellom de rød-grønne partiene og FrP og Høyre. Jeg ville først og fremst varsle at Arbeiderpartiet i dag går inn i forslagene nr. 30 og 32, som er løse forslag. Avslutningsvis vil jeg takke norske bønder, for norsk landbruk har gjennom mange år vist en imponerende evne til omstilling. Bøndene tar i bruk ny teknologi, forbedrer driftsmetoder, reduserer utslippene og tilpasser seg stadig strengere krav til både klima, miljø og dyrevelferd. Samtidig leverer de noe av det viktigste vi trenger i samfunnet, nemlig trygg mat.»
Solveig Vitanza (Ap)Se innlegget →
«Nå var presidenten streng, men jeg har ikke latt meg provosere av statsråden eller andre som har vært her oppe på talerstolen. Jeg skal bare komme med en liten stemmeforklaring. Jeg varslet i et tidligere innlegg at vi skal stemme for forslaget fra Senterpartiet og KrF, nr. 30. Vi vil også stemme for Høyres justerte forslag, nr. 25 og 26. Jeg vil takke for en god debatt, og så vil jeg på en ordentlig måte få ønske samtlige motdebattanter – politiske uenigheter til side – en god sommer.»
Bengt Rune Strifeldt (Frp)Se innlegget →

Mer om saken