Innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Jørgensen, Hanne Beate Stenvaag og Remi Sølvberg om å heve vraket av fregatten KNM Bergen utenfor Andøya (Innst. 289 S (2025–2026), jf. Dokument 8:153 S (2025–2026))
Jeg vil bare starte med å redegjøre for at jeg ikke er sakens ordfører. Han glimrer med sitt fravær og er ingen sted å se. Jeg har forberedt et vanlig innlegg og kommer til å holde det. Saken om KNM Bergen illustrerer en utfordring jeg tror vi kommer til å se mer av framover. I en verdenssituasjon som krever et mer aktivt forsvar med mer øving og mer bruk av ressursene rundt oss, blir samordning, dialog, rutiner og gode beslutningsprosesser helt avgjørende for at vi ikke skal havne i sånne situasjoner som vi nå står i med den senkede fregatten. For meg framstår denne saken på en måte som viser at prosessen nok kunne vært bedre. Samtidig mener jeg at forsvarsministeren gir gode svar på hvorfor fregatten ikke ble senket til dypere enn 125 meter, og at man bevisst har valgt en posisjon helt i utkanten av fiskefeltet for å minimere konsekvensene for nettopp fisket. Videre vises det til alt man har gjort for å hindre utslipp fra vraket. Man har strippet det for farlig avfall og løse deler, samt fått det miljøsertifisert. Vraket er også undersøkt med drone i etterkant, og det er godt merket i kart. Det er helt klart at noen områder gjøres utilgjengelige for visse fiskeredskap med dette. For å få vite hvorvidt Forsvaret har fulgt regelverket i saken, må vi avvente utredningen fra klima- og miljøministeren. Vi må også ta inn over oss at Forsvaret faktisk trenger å trene realistisk for å sikre vår trygghet, og vi må være klar på at det kan sette begrensninger på sivil aktivitet i noen situasjoner. Likevel må vi også bestrebe oss på at denne aktiviteten – så langt det er mulig – verken skal føre til uopprettelig skade på eller unødvendig belastning for miljøet rundt oss. Kostnader ved en heving av vraket blir anslått til 250–300 mill. kr, noe vi mener ikke står i rimelig forhold til de skader og ulemper som her er, og vi vil derfor ikke støtte forslaget om en heving. Avslutningsvis håper vi at denne saken kan fungere som en pådriver for å sikre bedre beslutningsprosesser framover, sånn at militær og sivil aktivitet kan eksistere godt side om side.
